Glutenfri sød-kartoffelbrød

Det her brød er fuldstændig genialt! Opskriften er inspireret af Michelle Kristensen og så må det da være sundt ;). Det smager lidt for godt hvis du spørger mig – men jeg eeeeeeelsker også brød! Det er glutenfrit og indeholder søde kartofler så vi skruer sørme også op for grøntsagerne. Der er lavet lidt om i opskriften men ellers er det næsten taget fra hendes bog og ikke mindst fantastiske univers! :)

qqq

Ingredienser:
– 2 små søde kartofler
– 3 dl. vand
– 1 spsk. husk
– 3 spsk. chiafrø
– 1 dl. græskarkerner
– 1 dl. solsikkekerner
– 1/2 tsk. bagepulver
– 1/2 tsk. salt
– 2 æg
– 1 ekstra æggehvide
– 2 dl. mandelmel eller havregryn
– 5 dl. boghvedemel eller kokosfibremel

qqqqq

Fremgangsmåde:
– Skær de søde kartofler ud i små stykker og kog dem i 20 min.
– mos eller blend dem når de er kølet af.
– Bland vand, chiafrø, husk, salt, bagepulver, græskarkerner, solsikkekerner og æg sammen – pisk det i ca. 2 min.
– Kom herefter de moste søde kartofler og melet/havregryn i og rør sammen.
– form dejen til brød på en bageplade med bagepapir og bag den i ca. 40 min ved 180 grader.

q

Spinat/avokado smoothie

Den her smoothie er en af mine yndlings, da den er cremet, smager dejlig syrlig og giver en skøn mæthed – kriterier vi jo godt kan lide her i firmaet!

xxxx

Ingredienser:
– 1 frossen banan
– 1/2 moden avokado
– 1 stor håndfuld frossen spinat (frisk kan også bruges)
– 1 spsk. citronsaft
– 1 dl vand eller mælk
– 1 stk. ingefær på størrelse med en tommeltotnegl (Lækker sammenligning, I know)
– Eventuelt lidt sød (stevia eller isis sød)

xx
x

Fremgangsmåde:
– Blend alle ingredienserne sammen og smag det til.
– Server det i et glas eller en skål og nyd den – den er jo ih så sund! :)

Sojamandler

Det her er min YNDLINGS SNACK. Den er perfekt som tilbehør til salater, som snack hen på eftermiddagen eller som en del af en god pesto. Der skal kun bruges to ingredienser og som navnet antyder er det selvfølgelig soja og mandler. Nemt nemt nemt og farligt. Mandler er sunde men ikke kaloriefattige. Alt med måde Maja.. Det der balance..

sojamandler

Ingredienser:

– 100 gram mandler (eller flere afhængig af hvor stor portion du vil lave)
– 1 flaske god soja

sojamandler 2

Fremgangsmåde:
– Kom mandlerne i en skål som de er og hæld så meget soja over dem så det dækker alle mandlerne.
– Lad dem stå i to timer.
– Tænd ovnen på 180 grader.
– Læg mandlerne ud på en bageplade med bagepapir (hæld den overflødige soja fra eller brug den i en dressing)
– Bag mandlerne i ca. 20 min. og lad dem køle af.
– Haps og velbekomme

squashbrød/boller

Denne her opskrift kan bådes laves til boller og til brød. Derfor ligner billederne slet ikke hinanden. Brødet er et super godt som alternativ til almindeligt brød og kan sagtens fryses.

Ingredienser:
– 1 stor eller 2 små squash
– 2 æg
– 2 ekstra æggehvider
– 2 måleskeer husk
– 5 spsk. mandelmel
– 1 tsk. salt

sqaush fladbrød
Her er det blevet til boller – eller måske mere fladbrød ;)
sqaushbrød
Her er det lavet til squashbrød og er super som fx sandwichbrød

Fremgangsmåde:
– Tænd oven på 200 grader
– Blend alle ingredienserne i din blender og slut af med husk
– Hvis du vil lave det til brød tager du et lille ildfast fad og kommer bagepapir der i og så skal brødet ca. have 25-30 min. mærk efter med en gaffel – når der ikke længere sidder dej på gaflen er brødet færdigt.
– Hvis du laver det til boller (fladbrød ;)) kommer du dejen på en bageplade med bagepapir i små klatter og så skal du give dem ca. 15-20 min.

Rød grød med chiafrø

Dette er også en overnight oat men synes titlen var lidt mere catchy 😉
Man kunne også kalde den for kærlighed fordi den er så lækker og oser af kærlighed, lige fra farven til smagen.

Ingredienser:
– 150 g. skyr
– 2 spsk. mysli eller havregryn
– 1 spsk. chiafrø
– 1/2 tsk. vanilje
– sød eller stevia
– 1/2 dl. mælk eller vand
Pynt:
– bær: jordbær og hindbær
– lidt tørret tranebær
– 1 tsk. peanut butter
– 1 spsk. mysli

16

Fremgangsmåde:
– aftenen før: Kom alle ingredienser til selve grøden i en beholder med låg, rør det godt rundt og lad det stå natten over.
– Kom grøden i en skål/tallerken og pynt den.